Saturday, February 2, 2019

Kriteria Emas Pilihan

Mengetahui ciri-ciri emas yang terbaik penting supaya kita boleh maksimumkan keuntungan. Ada beberapa kriteria yang perlu dilihat secara PAKEJ, bukannya fokus pada satu sahaja

1) Harga per gram rendah

Jangan keliru antara harga sekeping emas 1 gram dengan harga PER GRAM. Harga runcit sekeping emas 1 gram buat masa sekarang ini (Februari 2019) ialah sekitar RM 250. Namun harga bagi sekeping emas jongkong 10 gram ialah sekitar RM1,900, jatuh sekitar RM190 untuk setiap gram.

Ya, mungkin anda berfikir agak lojik jika membeli dalam jumlah yang banyak boleh dapat harga yang murah. Namun, ada caranya kita boleh membeli harga satu gram jauh lebih murah daripada harga runcit iaitu melalui Akaun Gold Accumulation Program (GAP). Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut tentang kaedah ini.

Harga ini pula kalau boleh, cari yang paling rendah untuk ketulenan paling tinggi iaitu 999.9 atau 24 karat (24K).


2) Spread yang kecil atau nipis

Spread atau sesetengah orang menyebutnya 'susut nilai' ialah peratusan perbezaan antara harga jual oleh penjual dan harga beli balik oleh penjual tadi pada satu-satu masa. Sebenarnya, istilah 'susut nilai' ini kurang tepat bila merujuk kepada emas pelaburan. Istilah yang digunakan di Indonesia mungkin lebih sesuai iaitu 'selisih harga'. Saya beri contoh:

Harga PG SELL 20 gram : RM 3,725
Harga PG BUY 20 gram : RM 3,427

Selisih harga : (3725 - 3427) / 3725 x 100% = 298 / 3725 x 100% = 8%

Bagi tujuan pelaburan, emas tersebut hendaklah mempunyai selisish harga kurang daripada 10%. Selisih harga yang kecil akan memberikan pulangan yang lebih cepat dengan kadar yang lebih banyak apabila harga emas meningkat.


3) Stok tiada had

Reputasi syarikat penjual penting untuk memastikan keupayaan menjual dan membeli semula emas mereka dalam jumlah yang besar. Ada sesetengah penjual, apabila harga emas jatuh, mereka akan 'simpan' stok, hanya untuk dikeluarkan semasa harga emas naik semula.


4) Cawangan banyak

Apabila ada banyak cawangan, ini akan lebih memudahkan urusan pelanggan. Walaupun sesetengah syarikat seperti Public Gold mempunyai ramai ejen yang boleh membantu pelanggannya, ada masa pelanggan harus hadir sendiri ke cawangan atas faktor keselamatan.


5) Syarat jual beli yang mudah

Sesetengah penjual meletakkan syarat resit belian tidak boleh hilang! Resit tersebut mesti dibawa kembali bila hendak jual semula pada dia. Bayangkan berapa lama resit itu boleh bertahan fizikalnya... Jadi, pilih penjual yang 'straight forward' dalam urusan jual beli, asalkan ada sijil kutelenan, tak perlu sampai bawa resit sekali bila nak jual semula.


Kriteria lain seperti kaedah jual beli patuh syariah dan item mudah diterima pajakan merupakan BONUS. Bila sudah kenalpasti beberapa pengeluar emas, letakkan skor bagi ciri-ciri di atas untuk setiap pengeluar dan bandingkan siapa yang ada skor tertinggi. InshaAllah emas itulah yang paling banyak beri untung nanti


No comments:

Post a Comment

AMARAN

1. E-book ini adalah hak cipta terpelihara. 2. Anda dilarang sama sekali sama ada mengubah, mengedarkan atau menjual e-book ini kepada pihak...